Västtrafik pratar ofta och brett om att man vill öka andelen som reser med kollektivtrafiken i Västsverige, särskilt i Göteborgsregionen. Det vill även alla politiker från höger till vänster. Plus alla tjänstemän osv. Egentligen typ alla i hela samhället. Det gynnar miljön, minskar trängseln på vägarna osv.
För att göra det krävs att resorna i kollektivtrafiken uppnår en viss kvalité. Det är även typ alla överens om. Till och med rörande överens.
Men vad händer ibland. Idag när jag skulle ta en buss från Lindome in till centrala Göteborg kom en vanlig (vanligast i trafiken i Mölndal och till och från Mölndal) vit buss från Västtrafik. När jag stiger på bussen slår en vidrigt varm luftström emot mig. Under hela resan var det vidrigt varmt. Knappast hälsomsamt för vare sig förare eller resenärerna.
Varför? För att den busstypen saknar en värdig ventilation.
Är det hög kvalité? Knappast.
När man vänder sig till Västtrafik i frågan via melj får man knappt svar. Om man får svar så får man ofta ett rätt svävande svar. Vi försöker typ lösa det, mest i framtiden. Men hallå där! Här tar man sin kund alldeles för givet...
Pga detta så har kollektivtrafiken svårt att vinna marknadsandelar i en hel fall. Hög kvalité ökar benägenheten att resa i kollektivtrafiken! Med kvalité menas turtäthet, rena fordon, ventilerade fordon, trevlig personal, okej pris osv.
I mina ögon har SL i Stockholm lyckats bättre...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Många bussar som rullar borde ha tagit ur trafik för längesen, eller eventuellt has som reserv för att användas i yttersta nödfall. Det borde gå att prioritera bättre, ex. borde ventilation och kvalité gå före profilering som i vissa fall kan ta absurda mått. Bussbolagen flyttar om sina bussar i takt med att upphandlingar vinns och förloras och då måste bussarna lackas om till en kostad á 100.000 kr/buss. Pengar som kunde användas till bättre saker! Visst är profilering viktig men har man inte ens råd att underhålla bussparken har det gått för långt!
Marcus: Håller med att vissa bussar borde vara max i reserven.
Yes, profileringen bör inte alltid prioriteras så högt...
Fast jag håller inte med om upphandligen riktigt, den måste fortgå för att hitta bästa leverantöreren. I Göteborgsregionen har Göteborgs Spårvägar något sorts monopol. De är mästarna på eftersatt underhåll etc. Det har dock blivit bättre på senare tid! Innan blev det rödfärgsmålning i stora mått när man gjorde kontroller, skrämmande... Fast det finns dock brister som du säger i omlackeringen etc.
Är du sugen på att jobba mer med buss och transport i framtiden? Jag är det!
Det måste vara ett riktigt allvarligt arbetsmiljöproblem med hettan i bussarna...för främst förarna som sitter i skiten hela tiden.
Ja, klart det behövs upphandlingar men att man efter genomförd upphandling måste lacka om och klä om sätena är ju det jag klagar på! Jaså GS ligger i majoritet, lite lustigt, på de flesta ställen i Sverige är det ju något av de stora bussbolagen som har majoritet (Swebus, Arriva, Bergkvara mfl) och inte ett eget lokalt bolag som i GBG. Jo jag är sugen på att arbeta inom transportbranschen faktiskt! Får se vad det blir när det är dags att lämna Tyskland, eventuellt blir det flytt hem nu i augusti...
Marcus: Jo, det kan bli en onödig utgift som till slut drabbar konsumenterna.
Yes, det är i mycket stor majoritet. Det är konstigt, för att man har mycket strul. Jag vill ha en sund konkurrens med både stora och små bussbolag!
Vad vill du jobba med då?
Hur länge går terminen i Berlin? Till slutet av juli?
Vilka vägar är tänkbara härnäst? Bo kvar i Berlin? Bo i Helsingborg?
Marcus: GS har främst underhållsproblem. För ett tag sedan tappade en expressbuss ett hjul, sjukt farligt!
Skicka en kommentar